Söndagsscones med smarriga tillbehör

I söndags blev jag sugen på något som jag inte har bakat på många år. Scones. Minns de där kompakta, torra bröden som ofta severades under högskoletiden, tillsammans med någor fruktigt te. Ofta svarta vinbär. Och Ally McBeal på TV:n. Det var tider det, ha ha. Men jag tyckte liksom aldrig riktigt om scones.
 
Nu när jag blivit äldre har jag testat många olika recept för att komma fram till just de här. De perfekta sconsen. Fluffiga, smakrika, med krispig yta. Hemligheten är att inte överarbeta degen. Den ska bara blandas ihop och gräddas så fort som möjligt. Numera gör jag dem även i muffinsform vilket gör att de också blir snyggare. Sedan toppar jag dem med vispat ägg, mandelspån och råsocker. Mums!
 
Vad vill man då helst servera till sina scones? Ja, för min del tycker jag det ska vara några olika sorters marmelad, lemoncurd, philadelphiaost och smör. Just denna gången blev det två hemgorda marmelader. En jordgubbsmarmelad och en krusbärsmarmelad med vanilj. Frukosten kompletterades också med en krämig äggröra. Barnens favorit!
 
Så testa gärna detta recept till helgen. Lovar att ni inte blir besvikna.
 
6 st scones
 
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1/2 tsk socker
50 gram kallt smör
2 dl mjölk
 
Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker. Hyvla i smöret och nyp ihop med fingrarna. Häll i mjölken och rör runt med slev. Använd händerna om du tycker det är lättare. Dela i 6 delar, rulla till bollar och lägg i muffinsforman. Platta till dem lätt. Pensla med uppvispat ägg och strö på mandelspån och råsocker. Grädda i ugnen, 200 grader i ca 15 minuter.
 
scones, frukost