Falafel med tunnbröd, kålsallad och yoghurtsås

 
Äntligen orkade jag upp ur soffan för att sätta mig några minuter vid datorn. Efter ett par Alvedon. Vi har nämligen haft sjukstuga ett tag här hemma. Någon form av tufft förkylningsvirus/influensa. Började med Herbert som blev dålig i slutet på förra veckan, med hög feber, hosta, ont i huvudet och lite annat kul. Sen var det min och Helges tur. Den enda som har klarat sig undan är min man, vilket är skönt så att någon kan ta hand om barnen när jag ligger utslagen i soffan. För ni vet ju skillnaden på sjuka barn och sjuka föräldrar. Killarna kan ha 39 graders feber och fortfarande ha ork kvar att retas med varandra medan jag känner mig halvdöd när jag har 38,5. Vet inte hur många krig vi hade om fjärrkontrollen igår. Vem som får hålla i den är nämligen väldigt, väldigt viktigt.
 
Jag är otroligt dålig på att vara sjuk, om man kan vara det. Det enda jag ligger och tänker på är vad jag borde göra, både hemma och på jobbet, vilket ger mig dåligt samvete för att jag inte orkar. Så för att känna att jag ändå uträttar något försöker jag ändå slänga ihop någon form av middag varje dag. Det gör att jag inte känner mig helt värdelös.
 
Så häromdagen (ligger lite efter i bloggandet) blev det hemgjorda falafel med syrlig kålsallad, tunnbröd och yoghurtdipp. Falafel går dock inte riktigt hem hos lillkillen så han fick överblivna cevapcici från i lördags. Jag hade inte så mycket olja hemma (och orkade såklart inte åka till affären) så istället för att fritera, stekte jag mina falafel i stekpannan, i rikligt med olja. Funkar jättebra.
 
 
Falafel 4-6 personer
 
500 gram blötlagda kikärtor
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
Ett knippe bladpersilja
Ett knippe färsk koriander
1 msk salt
2 msk spiskummin
1 tsk sju sorters kryddor
1 tsk bikarbonat
Svartpeppar
 
MIxa kikärtorna i omgångar. Mixa sedan allt tillsammans med grönsaker och kryddor. Ställ i kylen en stund och forma sedan till bollar som du steker eller friterar.
 
 
 
Syrlig kålsallad
 
1/2 huvud röd spetskål (funkar även med annan kål)
1 rödlök
2 morötter
1/2 pressad ctron
Ett knippe färsk koriander
2 msk neutral olja
1/2 röd chili
2 tsk flytande honung
Salt och peppar
 
Strimla kålen tunt och skär rödlöken i tunna halvmånar. Skala morötterna och riv dem. Blanda ihop och rör ner olja, honung, hackad (urkärnad) chili och citronsaft. Smaka av med salt och peppar. Salladen blir godare om den får dra till sig en stund i kylen och kan med fördel göras dagen innan. Står sig några veckor i kylen.
 
 
 
Yoghurtsås
 
3 dl  turkisk yoghurt
1 msk tahine
2 tsk honung
1/2 pressad citron
Salt och peppar
 
 
Tunnbröd, 8 st
 
3 dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1 1/2dl vatten
2krm salt
1msk olivolja
 
Blanda mjöl och bakpulver i en bunke. Tillsätt vatten, salt och olivolja och arbeta ihop till en deg. Låt vila ca 15 minuter. Dela degen i 8 bitar och kavla ut till runda tunna bröd. Lägg ett bakplåtspapper den heta plåten och lägg på bröden. Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter.