Afrikansk vegetarisk gryta

Försöker alltid hitta nya bra vegetariska receptsom man kan plocka fram lite då och då. Barnen gillar det oftast men jag måste erkänna att de helst äter fisk eller kött. Därför är det roligt när man lagar något som blir så där extra gott. Och som passar hela familjen.

Den här smarriga grytan gjorde verkligen det. Tror det var jordnötterna som gjorde det. Väldigt krämigt och gott. Var en slump att jag testade. Hade sötpotatis hemma så jag googlade runt lite och till slut föll jag för just domoda. En afrikansk vegetarisk gryta med ris. Mixade ett par olika recept jag hittade, bl a från Zeina och "jävligtgott".

Här är mitt recept!

1 hackad gul lök
1 hackad vitlöksklyfta
4 hackade tomater
250 gram jordnötter. Jag mixade dem själv till smör men det funkar lika bra med köpt.
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
Lite chiliflakes
500 gram färsk bladspenat
2 msk tomatpure
1 sötpotatis i tärningar
Salt och peppar
Olja att steka i

Fräs lök och vitlök i olja. Häll på jordnötssmör. Lägg sedan i tomaterna och buljongtärningen. Häll på vattnet och tomatpuren. Smaka av med salt, peppar och chiliflakes. Lägg i spenaten och och sötpotatisen och
 låt puttra tills sötpotatisen har mjuknat.

Servera med nykokt ris!