Min bästa bouillabaisse

Efter en tidig morgon i hockeyhallen, träning och cafetjänst, var det dags för familjen att ge sig ut i skogen igen. Jag tror nästan aldrig jag har sett så fina trattisar. Helt otroligt! Så nu blev det till att förvälla svamp ikväll igen. Angenäma problem. 


Till middag kom en önskan från 6-åringen om fisk så det blev en mustig bouillabaisse. Bouillabaisse kan vara bland det bästa jag vet. Extra gott blev det idag med underbara musslor från Orust.

Nu ska jag pusta ut i soffan med lite chips och mys med mina killar.

Ha en bra kväll!

Bouillabaisse 4-6 personer

800 gram fisk. Ta det du gillar. Jag hade torsk och lax.
1 nät blåmusslor
1 fänkål i bitar
1 hackad lök
2-3 hackade vitlöksklyftor
2 morötter i skivor
En bit hackad rotselleri (ca 1 dl)
En burk krossade tomater
2 dl vitt vin
5 dl vatten
1msk fiskfond. Idag hade jag inga räkor men har jag det så kokar jag buljong på skalen.
Hackade färska örter. Jag hade dill, gräslök, persilja och basilika
1-2 tsk socker
4 lagerblad
Salt och peppar

Fräs grönsaker och vitlök i olivolja. Häll på tomater, vin, vatten och buljong. Lägg i alla kryddor och socker. Smaka av med salt och peppar. Låt puttra, gärna i 30 minuter. Under tiden kokar du musslorna (skrubbade). Fräs 2 hackade vitlöksklyftor i lite olivolja. Häll på 2 dl vitt vin och salta lite. Häll på musslorna och lägg på lock. De är klara när de öppnar sig.

När soppan har kokat ihop lägger du i fisken i tärningar och sjuder lätt nägra minuter. Servera soppan toppad med några musslor, en klick aioli och lite färska kryddor. Ha gärna en bit gott surdegsbröd till.