Parmesanpaj med tomat och basilika

Här kommer äntligen receptet på parmesanpajen. Toppen så här i buffétider. Passar både till studenten och midsommarfesten...och varför inte till kräftorna senare i sommar!
 
När jag har bråttom brukar jag fuska lite med pajdegen...vet att det inte är riktigt politisk korrekt men ibland har nöden ingen lag. Och av någon konstig anledning tycker jag det är sjukt tråkigt att göra just pajdeg. Så här är mitt tips, smält smöret! Då kan du röra i de andra ingredienserna direkt i kastrullen med slev och slipper bli kladdig om händerna. Sen trycker du ut degen i formen och naggar med gaffel, gräddar 5-10 minuter i 200 grader innan du lägger i fyllningen.
 
 
Pajdeg
  • 3 dl vetemjöl
  • 125 g smör
  • 2 msk vatten
  • 1/2 tsk salt
Fyllning
  • 3 ägg
  • 1 burk creme fraiche
  • 1 dl mjölk
  • 150 gram riven parmesan
  • ½ tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 1/2 kruka hackad basilika
  • 4-5 små tomater
Vispa ihop ägg, creme fraiche och mjölk och smaka av med salt och peppar. Lägg den rivna osten och basilikan i formen, häll på äggstanningen och toppa med skivade tomater. Grädda ca 25 minuter i 200 grader.
 
5
Guccimamma

smarrigt gott de där!

kramar

Svar: Tack😀
Josefine

corneliaeriksson.blogg.se

Det ser sååå gott ut! Älskar paj på sommaren, lätt och gott!

Svar: Ja, den är supergod 😀
Josefine

Anna

Perfekt vardagsmat, och perfekt matlåde-mat! Tack för receptet!

Svar: Håller med. Varsågod😀
Josefine

Liene Svärd

mm så gott, älskar matpaj!

Svar: Jag med😀
Josefine

Hanna

Så god den låter!

Svar: Tack😀
Josefine