Ischoklad

Sista veckan innan jul. Nu ska allt fixas. Maten ska preppas, julklapparna köpas och slås in, huset pyntas och sen ska man hinna med det sista på jobbet innan ledigheten.


Men i år känns det faktiskt ändå helt ok. Jag var ute i god tid med klapparna och har dessutom handlat det mesta på nätet. Jag fullkomligt ääälskar näthandel. Så smidigt. Och med tanke på att jag sysslar med kläder hela dagarna och att jag dessutom spanar i butiker på jobbet så är just shopping inte lika intressant för mig på min fritid. Speciellt inte när barnen ska vara med. Mina killar hatar att shoppa över allt annat så vi satsar helt enkelt på andra aktiviteter i vår familj, ha ha.

Och julmaten är på god väg. Maten är inhandlad, vörtbrödet är bakat, köttbullarna är rullade och skinkan ska hämtas på onsdag. Sen ska det bli några sillar, en Jansson, lite nya vegetariska rätter, ris a la malta och lite glöggtilltugg också. Resten fixar föräldrarna och lillebror. 

Lite julgodis har det blivit också som jag skrev i ett tidigare inlägg. Men lade då inte ut mina recept på ischoklad. Ischoklad är inte min favorit men killarna älskar det. Och de är varianterna är lite mer spännande. 

Grundreceptet är 150 g kokosfett och 200 g choklad som man smälter tillsammans och sen smaksätter.

Jag gjorde en med ljus choklad och hackad mandel och flingsalt på toppen.

En mörk toppad med krossade polkagrisar.

En ljus med 2 tsk pepparkakskrydda.

En mörk med 4 tsk lakritspulver.