Mat och gemenskap

Som ni redan vet så är jag väldigt intresserad av mat men speciellt av mat för familjer och mat för barn. Vilken mat man äter är viktigt för hälsa och välbefinnande och jag förspråkar gärna ren mat, utan för mycket tillsatser. Detta tycker jag är extra viktigt för barn så att man lär dem att äta rätt tidigt i livet. De kommer sedan bära med sig sina godas matvanor när de blir äldre. Jag är inte "fanatisk" på något sätt men jag försöker servera min familj så bra mat som möjligt. Lagat från grunden. Man blir ofta förvånad över hur enkelt det faktiskt är. Det finns så mycket "riktig" mat som inte tar lång tid att laga. Det kommer komma fler tips framöver här på bloggen.
 
Jag undviker halvfabrikat i så stor utsträckning som möjligt och jag försöker också variera min matsedel och laga en bra blandning av kött, fisk och vegetariskt. Jag köper också närprocucerat och ekologiskt så mycket jag kan. Att gå och köpa kött hos slaktaren och får se hur de maler högreven till köttfärs är fantastiskt tycker jag. Eller att gå till fiskbilen och handla nyfångad fisk. Många hävdar att det blir för dyrt och det är klart att prislappen är högre på ekologiskt men å andra sidan kan man med enkla medel behålla sin vanliga månadskostand. Det gäller bara att handla lite annorlunda. Byt ut köttet mot en vegetarisk måltid och ät en enklare soppa en dag i veckan så har du tjänat in de pengarna. Eller strunta i att köpa läsk eller godis...eller gör det i bara på lördagar. 
 
Men det är inte bara vad vi stoppar i oss som är viktigt. Mat kan också vara en viktig del för gemenskapen i familjen. Att laga mat tillsammans, att äta tillsammans, att sitta ner och prata, stänga av TV:n, lägga bort Iphones och Ipads och ta en paus från diverse sociala medier. Middagen hemma hos oss är helig. Hur stressigt det än är så kan man oftast hitta en stund där alla kan sitta ner tillsammans och äta. Att involvera barnen i själva matlagningen är som jag skrivit tidigare också ett tips för att få dem mer intresserade av mat. Ta med dem och handla och låt dem få vara med och bestämma vad man ska äta. Kanske en dag i veckan? Om du lär dem laga mat kan de, när de blir större, också få ta ansvar för att laga middag själva då och då. 
 
Mina killar är 6 och 9 år och de lagar inte mat helt själva, det kan jag inte skryta med. Men de hackar, blandar, knäcker ägg, sköljer sallad, rör i grytor och dukar om man tjatar lite på dem. Visst kan det vara motstånd ibland och visst kan de gnälla och hellre vilja titta på TV. Men när de väl kommer ut i köket tycker de att det är jättekul och vill vara med och smaka och krydda. Oftast har de bra idéer men ibland får man stoppa dem när kombinationerna blir lite knasiga. Men de har lärt sig att mat är viktigt. De uppskattar mat och de vet vad maten de stoppar i sig innehåller. Vi brukar också köra gissningslekar så de ska gissa ingredienserna, vilket de tycker är jättekul. 
 
För ett ett par år sedan gjorde vi en kul grej. Min man och jag ansvarade för maten varannan fredag och varje gång hade vi mat från ett nytt land. Detta var något som barnen älskade. Det var bara den som lagade som visste om vilket land det gällde och de andra skulle gissa. Ett tips för er som vill ha byta ut tacosen. Det enda problemet var att det efter ett tag blev lite svårt att välja nya länder. När man började komma in på Albanien och diverse länder i Sydamerika och Afrika blev det till slut lite svårt att gissa, ha ha. Men nu var det ett tag sen så det kanske är dags igen.
 
 
Att laga paella med morfar är extra kul!
mat, matlagning, familj, barn, gemenskap, middag