Långkokta fläskkotletter med klyftpotatis, parmesangratinerade tomater och sås med smak av senap och citrontimjan

 Igår när jag storhandlade köpte jag något jag inte brukar köpa så ofta. Fläskkotletter. Inte för att jag inte gillar fläskkotletter men mer för att fläskkotletter kanske känns lite omodernt. Men igår hittade jag jättefina ekologiska fläskkotletter med kort datum för halva priset. Jag handlar inte så ofta kött på stormarknaderna utan brukar föredra att handla hos slaktaren. Men ibland räcker tiden inte till och man måste handla allt på ett ställe.
 
Ett tips är faktiskt att ta en titt och se om butiken har varor som de säljer ut. Toppen om man tycker att t ex ekologiska varor är lite dyra. Och att de säljer ut dem betyder inte att de är dåliga. Passar utmärkt om du ska laga direkt eller för all del frysa in. Jag gillar ju det där med att ta tillvara på maten som ni vet. Hatar att slänga mat och försöker använda det jag har i kylen på något sätt. Tänk verkligen på att lukta, smaka, och titta. Många saker håller mycket längre än vad man tror. Sedan finns det naturligtvis varor man ska vara försiktig med, som t ex kyckling.
 
Så idag blev det fläskotletter. Långkokta sådana. Tycker det blir mycket godare så. Tycker fläskkotletter har en tendens att bli lite torra och tråkiga annars. Mina kotletter serverades idag med klyftpotatis, parmesangratinerade tomater och en sås med smak av senap och citrontimjan. Extra trevligt när man kan hämta sina örter i trädgården. Jag klickar även i lite messmör. Gör alla gräddsåser lite godare.
 
4 personer
4 fläskkotletter med ben. Mina killar älskar att gnaga på benen, ha ha
Smör
Salt och peppar
Vatten
1 msk kalvfond
 
Stek kotletterna i riktigt med smör. Salta och peppra. Häll på vatten och fond och låt puttra i ca 1,5 timme.
 
Under tiden delar du potatis i klyftor och lägger dem i en ugnsfast form. Sprinkla över havssalt, peppra och ringla över olivolja.
 
Dela tomaterna på mitten (1 per person). Salta och peppra, toppa med riven parmesan och ringla över lite olivolja.
 
Kör både potatisen och tomaterna i 200 grader i ca 20 min. Beroende på potatis kan de behöva några minuter mer.
 
Sås
2 dl grädde
1 msk dijonsenap
En klick messmör
Hackad färsk citrontimjan. Funkar naturligtvis med vanlig timjan också.
Eventuellt salt och peppar
 
När kotletterna har kokat klar så häller du i grädden+övriga ingredienser. Rör runt och låt puttra ytterligare ca 15 minuter. Smaka av med mer salt och peppar om det behövs.
 
 
 
 
 
Fläskkotletter, långkok, långkokta fläskkotletter, klyftpotatis, gräddsås, senap, timjan, senapssås, gratinerade tomater, parmesan