Laga mat med barnen

När jag startade den här bloggen var tanken att skriva mycket om att laga mat med barn, för barn...mat  för hela familjen. Jag har väl till viss del gjort det men inser att min blogg och mitt instagramkonto ser ut som de flesta andra. Och det vill jag ändra på.
 
Jag kommer från och med nu visa mer av hur det ser ut på riktigt, ha ha. Ni kommer få se mer av och läsa mer om mitt, ofta, stökiga kök, mina smått ( i alla fall emellanåt), hysteriska, men underbara barn och om min vardag. Min vardag med jobb, barn och diverse aktiviteter. Om dagar där tiden oftast inte räcker till och där jag somnar i soffan, framför Netflix...alldeles för tidigt enligt min man.
 
Ni kommer få recept och tips på enkel vardagsmat men även på mer avancerade grejer...jag älskar ju som sagt att laga mat så det lagas lite av allt här hemma. Ni kommer få se en del halvfula bilder i dåligt ljus...ja vi bor ju i mörka Sverige och olikt en del andra matbloggare har jag inte tid att redigera och fixa så mycket som jag hade velat. Och kanske är det bra? Så att ni får se hur det ser ut "på riktigt". Men...ni kommer också få se snyggare bilder...jag är ju trots allt estet😉
 
Jag kommer också skriva mycket om mat och mat för barn...eller rättare sagt att, det enligt min åsikt, inte finns mat för barn och vuxna. Barn kan lära sig tycka om vad som helst bara du ger dem en chans. Låt dem vara med, låt dem smaka, testa och uppleva. Beställ inte bara pommes frites eller nuggets på semestern utan låt dem smaka på det du äter. Och första steget är att bjuda in dem i köket. Skit i att det blir lite stökigt och skit i om köttbullarna blir stora, små, eller för all del platta, som några blev hemma hos oss idag. Allt behöver inte vara perfekt.
 
Här kommer nu ett tips på lite mer spännande köttbullar  a la india, med ris, naan, grillad blomkål, yoghurtsås och mango chutney. Fullt av smaker men en toppenrätt för barnen. Testa!
 
 
 
4 portioner
600 gram blandfärs
1/2 dl mjölk eller grädde
1 msk ströbröd
Salt och peppar
 
Blanda och rulla köttbullar i valfri form
 
1 hackad lök
2 hackade vitlöksklyftor
En bit hackad färsk ingefära eller ett par tsk torkad som jag tog idag
2 msk spiskummin
1 burk krossade tomater
1 pkt kokosmjölk
Koriander, färsk eller fryst
1 tsk sambal oelek
1 tsk socker
Salt och peppar
 
Fräs lök och kryddor i lite olja. Häll på tomater och grädde. Lägg i koriander, sambal och socker. Rör om och smaka av med salt och peppar.
 
Lägg i köttbullarna i såsen och låt puttra i 15-20 minuter. Koka ris och grilla blomkål med olivolja, salt och lite kummin. Servera med naan, mango chutney och yoghurt blandad med lite spiskummin, salt och hackad mynta (torkad funkar också)