Kantarellpaj med serranoskinka och västerbottenost

Blir mycket svamp nu här hemma. Förberedde en paj igår kväll vilket är superskönt när man kommer hem efter jobbet. Tycker ibland det är lättare att få inspiration till att laga mat senare på kvällen när det är lite lugnare här hemma.


Detta är kanske ett tips för er som tycker det är stressigt att laga mat efter jobbet? Står man ändå i köket och fixar någon kväll är det ganska smidigt att även slänga ihop något till dagen efter. Och en paj är ju enkelt att göra...och den blir ännu godare när den står över natten.

Den här gången blev det en kantarellpaj med en liten twist. Jag hade, förutom västerbottenost, även serranoskinka i. Supergott! 

Eftersom båda mina killar stack ut och lekte hos grannen och maken är på kör så fick jag tid att förbereda morgondagens middag. Champinjonsoppa. Fast nu är det köpt svamp. Chaminjoner hoppar jag att plocka. Jag håller mig till soppar och kantareller så jag inte förgiftar familjen, ha ha.

Klassisk pajdeg
125 gram smör
3 dl mjöl
3 msk kallt vatten
1/2 tsk salt
Jag saltar alltid degen lite, blir mycket godare så.

Nyp ihop mjöl, smör och vatten. Låt stå kallt en liten stund. Tryck ut i pajform, nagga med gaffel och förgrädda i 225 grader i 5-10 minuter tills den fått lite färg.

1 l kantareller
1 hackad gul lök
Smör att steka i
100 gram serrano

150 gram riven västerbottenost

Äggstanning
3 ägg
1 burk creme fraiche
1 dl mjölk
Salt och peppar

Fräs lök och  svamp i smör. Lägg det i pajformen, tillsammans med serrano. Lägg riven ost ovanpå och häll på äggstanningen. Grädda i 225 grader i 15-20 minuter