Champinjonsoppa och mandelpannkakor

Skrev ett inlägg häromdagen med recept på min champinjonsoppa och mina mandelpannkakor men av någon oförklarlig anledning försvann det. Något knas med min mobil antagligen. Nåväl, det blev som sagt mycket svamp den här veckan. Den här gången dock med köpt sådan. Jag plockar gärna svamp men undviker just champinjoner. Håller mig till soppar och kantareller. Man vill ju liksom inte förgifta familjen.
 
Roligt nog är denna soppa en av Helges favoriter...han som inte gillar champinjoner, ha ha. Gissar att det är konsistensen på svamp han inte gillar. Men uppenbarligen är det inget fel på smaken. Så ni som har barn som ratar svamp, testa den här soppan. Krämig och god!
 
När det gäller pannkakor är jag en sucker för mandelpannkakor. Jag gillar vanliga också men mandeln gör att de blir lite extra goda. Lite luftigare och inte riktigt lika mäktiga. Även barnen gillar dem. Tänk bara på att det är lite svårare att få pannkakorna att hålla ihop. Oftast brukar jag göra plättar istället, de är lättare att vända.
 
 
 
Champinjonsoppa 4 personer
 
450 gram champinjoner 
1 hackad lök
Smör
5 dl creme fraiche
7 dl grönsaksbuljong
Färsk persilja
Salt och peppar
 
Fräs champinjoner och lök i rikligt med smör. Spara några champinjoner vid sidan av som du kan lägga i soppan efteråt. Häll på buljongen och mixa soppan. Lägg i creme fraiche och låt koka upp. Lägg i hackad färsk persilja och smaka av med salt och peppar.
 
 
Mandelpannkakor ca 10 st
 
4 ägg
3 dl mjölk
2 dl grädde
1 dl mandelmjöl
1,5 msk fiberhusk
Lite salt 
 
Mixa alla ingredienserna, gärna med stavmixer. Låt svälla 5 minuter. Stek pannkakorna i rikligt med smör på medelhög värma. Använd gärna plättlagg, eller mindre stekpanna.
 
 
soppa, champinjoner, champinjonsoppa, svampsoppa, mandelpannkakor