Rostad blomkålssoppa

Nu är man tillbaka i vardagen igen efter 10 dagar i soliga Spanien. Laddade med sol och energi för att klara av mörkret.  Känner mig så utvilad, vilket är en lite ovanlig känsla. Det där breaket i höstrusket är för mig obetalbart. Det gör att jag orkar mer, både på jobbet och hemma. Märker även att barnen är mycket piggare.

Men jag har faktiskt inte så svårt för hösten. Gillar den klara luften och att mys i soffan på kvällen med tända ljus. Och efter mycket grillat och massor av tapas, blir man dessutom lite sugen på värmande höstmat. Lite härliga grytor och soppor som är perfekta för den här årstiden. Igår passade jag på att laga till en rostad blomkålssoppa. Att rösta blomkålen gör soppan extra god. Har du inte testat så gör det.

Recept för 4 personer

Ett stor blomkålshuvud
Olivolja
2 hackade vitlöksklyftor 
Salt och peppar 

2 dl grädde
Chiliflakes
Salt och peppar 
Riven ost

Dela blomkålen i buketter och lägg i ugnsform tillsammans med vitlök. Ringla över olivolja och salta och peppra. Grilla i ugn 20å grader i ca 15 min, tills den är mjuk. Den ska få lite färg.

Lägg den sedan i en gryta och häll på 7 dl vatten och smula ner en tärning.grönsaksbuljong. låt koka upp. Mixa slät och häll på 2 dl grädde. Koka ihop och krydda med chiliflakes och smaka av med salt och peppar.  Servera med varfri riven ost.