Chokladbollsrulltårta

 
Så har man blivit ett år äldre. Helt ok faktiskt. Även om födelsedagarna numera inte riktigt är som förr i tiden. Inte lika mycket fokus på oss vuxna längre. Maken jobbade så vi firade redan i lördags med middag på stan och så fick jag biljetter till Waterboys. Sks bli såååå kul! 
 
Själva födelsedagen blev dock lite annorlunda. Började bra med att 10-åringen ville bjuda mamma på bio. Väldigt gulligt. Dock blev jag lite sen från jobbet, barnen var inte klara och efter att äntligen ha kört till stan och parkerat (för 60 spänn...) så kommer jag på att vi är på fel bio!!! Sladdade in på nästa bio med en minut till godo...popcorn och läsk...och sen in i salongen...och där välter jag ut ALLA mina popcorn på golvet. Sen drar filmen igång och 6-åringen utbrister "jag vill inte se film på engelska" Japp...jag hade bokat textad bio. Som tur var var filmen inte så välbesökt så jag fick översätta för killarna. 
 
Efter filmen föreslog jag middag på stan...men det föll inte väl ut. 10-åringen ville äta hemma och 6-åringen blev galen när jag föreslog thai. Just idag var det INTE gott! Och så luktar det illa i restaurangen. Just idag gör det visst det. Så med arg mamma i bilen blev det hemfärd och hämtsushi...helt ok till slut men inte som förr, ha ha.
 
Dock blev det i alla fall lite tårta på födelsedagen. Bjöd nämligen kollegorna på en rulltårta...gjord av chokladbollssmet. Låter det gott? Det är barnsligt gott. Måste testas om man inte har gjort det!
 
Smet 1
200 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
8 dl havregryn
1/2 dl kaffe
1 dl kakao
 
Smet 2
150 gram smör
5 dl havregryn
2 dl kokos
1 msk vaniljsocker
1/2 dl mjölk
 
Blanda varje smet i varsin bunke.
 
Vispa smör och florsocker fluffigt. Mixa gmhavregrynen i mixer och blanda i. Häll i övriga ingredienser och blanda. Kavla sedan ut respektive deg mellan bakplåtspapper till fyrkanter, ca 1 cm tjocka. Tag sedan av det översta papperet från den ljusa smeten och lägg på den andra. Rulla sedan, från långsidan, tight till en rulle. Lägg i kylskåp och rulla sedan i kokos eller pärlsocker. Dekorera med färsks jordgubbar.
 
 
 
 
 
 
 

</div