Ugnspannkaka med knaperstekt bacon


Alltså, den här jäkla influensan. Har varit tillbaka på jobbet i 1,5 vecka nu men känner mig fortfarande helt sänkt. Hostar hela nätterna, ont i halsen och nu också någon form av ögoninfektion. Känns som om jag bara vill dra täcket över huvudet och komma ut när våren är här.

Har inte ens varit sugen på mat, varken att äta eller laga. Och det är INTE likt mig, ha ha. Därför har det varit snålt med inläggen det senaste. Menyn har inte varit så spännande men framförallt har jag inte orkat varken fota eller skriva blogginlägg.

Men idag vill jag slå ett slag för den enkla maten. Den man kan sno ihop trots förkylning, trötthet och brist på ideer. En av dessa rätter är gammal hederlig ugnspannkaka. Faktiskt riktigt smarrigt. Speciellt med lite knaperstekt bacon i...och en klick hemkokt lingonsylt vid sidan av. Att den också tar mindre än 30 minuter att fixa gör den bara ännu bättre.

Smet till en plåt 40 cm med höga kanter

6 dl mjölk
3 dl mjöl
3 ägg
Lite salt
1 pkt bacon

Fräs bacon i småbitar till det blir knaprigt. Vispa ihop mjölk och ägg och sikta sedan i mjölet för att slippa klumpar. Salta lite. Olja formen och häll i smeten. Lägg sedan i bacon och grädda i 225 grader i ca 20 min.