Kanelbullens dag

 
Det kan väl knappast varit någon som har missat att det är kanelbullens dag idag. Hela Insta dräller av olika sorters bullar och på FB haglar recepten in, ha ha. Många har frågat om jag bakar mina bullar från bull-sm idag men faktum är att jag alldeles nyss bakade dem så det var dags att testa några andra, tyckte jag.
 
Passade på att baka med killarna igår när maken var borta. Supermysigt! Visst är det lite stökigare i köket och det hamnar mjöl lite här och där men de tycker det är jätteroligt att baka så man får liksom glömma bort kladdet för en stund...och sanera efteråt. Sen börjar ju mina killar bli lite större så det är inte rikigt lika illa längre.
 
Det heter ju kanelbullens dag men eftersom Helge var sugen på vaniljbullar så fick det bli lite av varje. Hälften kanelsnurror och hälften vaniljknutar. Hade lite mandelmassa i fyllningen på kanelbullarna den här gången. Jättegott! Toppade även med hälften mandelspån och hälften pärlsocker. Vaniljknutarna penslar jag med smält smör direkt efter gräddning och doppar i socker. Mums!
 
Jag anväde mitt grundrecept på bullar (samma som i bull-sm) men gjorde andra fyllningar. Så följ receptet nedan. Baka dem precis som de är eller byt mot andra fyllningar.
 
 
Fyllning kanel/mandelbullar (till en hel sats)
150 mjukt smör
1 dl rörsocker
1,5 msk kanel
100 gram mandelmassa
 
Blanda och bred på den utkavlade, rektangulära degen. Rulla ihop till en lång rulle och skär i önskad storlek. Låt jäsa och pensla med uppvispat ägg. Grädda i 200 grader i 10 minuter.
 
Fyllning vaniljbullar (till en hel sats)
200 gram mjukt smör
1 msk vaniljsocker
1,5 dl rörsocker
 
Kavla degen till en fyrkant. Bred på fyllningen och vik degen dubbel. Skär i långa längder, ca 2 cm breda och vira till knutar. Grädda i 200 grader i 10 minuter. Pensla med smält smör direkt efter gräddning och doppa i socker.
 
kanelbullar, kanelbullens dag, vaniljknutar, bullar