Enkla surdegsfrallor

I söndags hade ena sonen tidig hockeyträning och under tiden fixade lillkillen och jag brunch till hela familjen. Jag älskar brunch och speciellt älskar jag nybakta frallor. Helst på surdeg. 
 
Jag har alltid en surdeg i kylen ifall jag blir sugen på att baka. Om man inte vill ha den stående i kylen hela tiden går det utmärkt att göra ny varje gång man ska baka. Man behöver bara lite framförhållning. 
 
Detta recept har hag hämtat från Hemmets Journal. Det är superenkelt och frallor att blir så där härligt knapriga på ytan.
 
2 dl surdegs grund
10-12 dl vetemjöl
8 g jäst
2 tsk salt
5 dl kallt vatten
 
Rör upp jästen i lite vatten och rör i övriga ingredienser, utom salt. Kör i matberedaren i ca 10 min. Häll i saltet och kör ett par minuter till.
 
Låt jäsa i rumstemperatur 2 timmar.  Dela i 16 bitar och lägg på bakplåtspapper. Jag rullar inte bullar utan bara delar med kniv. Gör inget om de blir olika. Låt jäsa 30 min.
 
Under tiden sätter du på ugnen på 250 grader och ställer in en plåt med vatten längst ner. Detta för man för att få ånga i ugnen vilket ger knaprigare bröd.
 
Ställ in bröden. Grädda i 8 minuter och sänk sedan värmen till 225 och grädda 8 minuter till. Var försiktig när du öppnar ugnen eftersom ångan är jättehet. 
 
 
 
 
Frallor, surdeg, surdegsfrallor, Hemmets Journal, bakning, bröd