Way out west - mat och musik

Blir lugn dag i soffan idag efter två dagar på Way out West. Konstig känsla att lämna bort barnen och köra festivalhelg, bara vi två. Har inte hänt sen de föddes.


Som matfantast så kan man ju inte heller gå på festival bara för att lyssna på musik. Man måste ju också testa all festivalmat! Eftersom Way out West är en köttfri festival blev det bara vegetariskt. Kikärtsburgare med jalapeno och rödlök, smålandsrulle (wrap med kirärtsröra, sallad och ost), olika sorters pizzor, maroccoan sunrise (bulgursallad, falafel, yoghurtdip och lime) och ytterligare en burgare på quorn med en mix på vanliga pommes och sötpotatis.

Måste säga att allt var gott! Förvånansvärt gott. Absolut bäst var nog pizzan. Visserligen åt vi den i VIP-tältet, under ett parasoll så vi slapp regner...och tillsammans med ett gott glas rött, men ändå. Tunn, spröd botten med spännande fylningar. En med mögelost och rostade grönsaker och en med fetaost, fikon och granatäpple. Måste absolut testa detta hemma!

Måste även nämna smålandsrullen som jag också ska försöka mig på hemma. Och maroccoan sunrise som smakade supergott! Quornburgaren var ok men jag saknade majon till pommesen som hade ersatts med remoulad. Remoulad till burgare? Nja, inte för mig. Kikärtsburgaren, däremot, fick med beröm godkänt.

Det enda som lämnade lite övrigt att önska var churrosen. Ni vet, sådana där spanska fritetade bakverk med socker eller choklad. De vat torra och lite sega. Inte alls som i Spanien. Men jag är kanske bortskämd...

Och för er andra som undrar...musiken var ok. Kanske inte riktigt mina band/artister år. Kanske börjar bli gammal, ha ha. Men gillade The XX, delar av Regina Spector och The Afghan Whigs. Ryan Adams var ok.Oskar Linnros var överraskande bra, Lana del Rey övetraskande tråkig och oinspirerad. Major Lazer var såklart en galen show och rätt kul. Jag gillar ju Frida Hyvönen men det blir lite för deppigt och segt, speciellt i regn. Ska dock lyssna mer på George Ezra. 

Inser också att festival är fantastiskt i sol, med ett glas rose, men lite segare i ösregn och en kopp kaffe under ett träd. Det har dock varit en superkul helg. Nu väntar vi in barnen så snart är det slut på lugnet.

Skriv inläggstext