Mellistips!

Utlovade lite tips på bra mellis för ett tag sedan och här kommer de första. Har haft inskolning med lilleman denna veckan så jag har haft lite kortare dagar på jobbet. Då är det bra att ha lite bra tips på mellanmål i bakfickan. Annars är det lätt att man fastnar i samma hjulspår och att det ofta blir samma gamliga vanliga.
 
Tycker också det är viktigt att hitta mellanmål som är både mättande och nyttiga. Utan för mycket socker. Det ska såklart också vara hyfsat enkelt att slänga ihop. Hemma hos oss har vi en hang up på turkisk/grekisk yoghurt. Barnen har ätit det sedan de var små och de älskar det. Eftersom det är väldigt mättande behövs inte så stor portion och den smakar också väldigt gott bara som den är. Krävs inte en massa socker utan det räcker med lite bär/banan eller annat. Ibland kan de få ringla lite, lite honung över om bären är sura. 
 
Som sagt, ät yoghurten som den är med bär, banan eller annan frukt. När barnen var rikigt små mosade jag banan och frysta hallon i yoghurten. Toppen som frukost!  Själv serverade jag den igår med färska jordgubbar och hemgjord musli. Recept på min bästa musli kommer förresten senare i veckan!
 
Ett annat alternativ är att blanda hälften yoghurt, hälften keso, skivad banan och kanel på toppen. Supergott! Det var längesedan jag gjorde det hemma så killarna hade som önskefrukost idag.
 
Håll utkik på bloggen för fler bra mellisrecept. Kommer under veckan!
 
 
mellis,mellanmål, yoghurt, grekisk, turkisk, bär, banan