Höstens bästa gulaschsoppa

Nu när hösten närmar sig blir jag nästan alltid sugen på soppor av olika slag. Soppa är toppen tycker jag.  Du kommer troligtvis hitta många recept på just soppor här på bloggen i höst och om du inte brukar laga soppa så ofta, testa! Gott, nyttigt och dessutom väldigt billigt.
 
Först ut är min gulaschsoppa. Finns oerhört många varianter på denna ungerska soppa men min har några ingresidenser som ger den just den karaktär jag gillar....kummin, citronzest och rökt paprika.
 
 
500 gram ekologisk blandfärs
1 hackad lök
3 hackade vitlöksklyftor
1 hackad paprika
4 potatisar i tärningar 
1 burk krossade tomater
2 tsk socker
1 msk rökt paprikapulver
1 tsk hel kummin. Stöt den gärna lite i mortel
Skalet av 1/2 citron, rivet
3 lagerblad
Lite cayennepeppar
1 liter vatten eller 8 dl+2 dl öl om man har det hemma
Rikligt med salt
Peppar
 
Frätt lök och vitlök lätt i olja. Lägg i köttfärsen och stek tills den fått lite färg. Häll på alla kryddor. Salta och peppra. Häll på krossade tomater, vatten och eventuellt öl. Häll i socker och citronskal. Lägg till sist i potatisen och lagerbladen och lägg på locket.  Låt puttra ca 20 minuter. Soppan blir godare ju längre du kokar den och ännu godare dagen efter.