Nyttigare chokladbollar


Finns väl gott om de som ska starta sitt nya liv så här i början på januari. Själv ger jag inga nyårslöften, funkar liksom aldrig. Däremot är det nog ändå dags att dra ner lite på godsakerna så här efter jul. Att vi dessutom nyss varit på två veckors semester gör ju sitt till också. Mycket god mat och lite dåligt med motion sätter sina spår.

Jag är verkligen inte den som bryr mig om vad vågen visar men just bra mat och motion är viktigt för att jag ska må bra. Och lite mindre socker dör ingen av. Speciellt inte barnen.

Så nu när det är dags för utflykter och matsäck i skolan har jag ett superbra tips på nåt litet gott de kan ha med sig. Just chokladbollar brukar vara populärt hos de flesta barn och om man kan göra dem lite nyttigare är det toppen tycker jag. Gillar nämligen inte att skicka med mina killar kakor och kex. Vi håller hyfsat hårt på att de bara får äta sånt på helgen. 

När jag gjorde smeten till dessa chokladbollar med dadlar kom killarna ut i köket och tog ett smakprov. Båda tyckte det var de godaste chokladbollarna de hade ätit och blev väldigt förvånade över ingredienserna. Och eftersom de inte innehåller nötter, utan solrosfrön, så funkar de även att ta med till skolan.

10 st bollar

100 gram dadlar utan kärnor
0.5 dl havregryn
0.5 dl solrosfrön
0.5 dl kokoschips. Funkar även med flingor
2 msk kokosolja. Funkar även med smör
3 msk kakao
1 msk starkt kaffe
1 tsk vaniljsocker
Lite salt

Mixa, forma till bollar och rulla i kokos.

1
Tess

Mums, vad gott! :)

Svar: Tack😀 Ja, de var verkligen goda. kommer göra dem istället för vanliga chokladbollar varje gång.
Josefine