Sparrissoppa med creme fraiche

Regn, regn och regn. Nu är hösten verkligen här. Helt ok faktiskt. Men å andra sidan bokades två resor till Spanien häromdagen så jag vet ju att jag snart får se solen igen.


Annars gillar jag hösten. Kanske inte just regnet men de där kalla, krispiga, soliga mornarna tycker jag är fantastiska. Finns inget härligare än att ta en powerwalk innan jobbet när det är sånt väder.

Och med hösten kommer även suget efter lite annan sorts mat. Häromdagen gjorde jag en kalops och i frysen ligger en bit ekologisk bit kalv och väntar på att bli dillkött. Men idag blev det en hemgjord sparrissoppa. Passa gärna på att köpa sparris när det är extrapris och gör en soppa. Supergott! Och väldigt enkelt. 

Ha en mysig kväll i regnet!

Sparrissoppa 4 personer

500 gram grön sparris
2 hackade vitlöksklyftor
En klick smör att steka i
5 dl grönsaksbuljong
1 dl vitt vin
2 dl creme fraiche
Salt och peppar

Ta bort nedersta delen på sparrisen. Ett tips är att bryta för då får du automatiskt bort den delen som är tråkig. Dela i småbitar och spara knopparna som du fräser i smör och lägger i soppan. 

Fräs sparrisen i smör tillsammans med vitlök. Häll på buljong och vin och låt puttra 7-8 minuter. Mixa med stavmixer och rör sedan i creme fraiche. Smaka av med salt och peppar.

Servera gärna soppan tillsammans mez nygräddade pannkakor.