Min gula vecka

Vann "en gul vecka" i Risentas instagramtävling för ett tag sedan. Jättekul☺ Detta betyder att jag under en vecka ska laga endast vegetariska rätter med Risentas produkter som bas. 
 
Igår startade vi med en supergod linsrisotto med parmesan och smörstekta kastanjechampinjoner. Båda mina små killar var sjukt entusiastiska och fixade och donade i köket. Min yngste blev också helt såld på svamp helt plötsligt, ha ha. Att jag sa att kastanjechampinjoner var en "kusin" till vanliga champinjoner gjorde visst susen☺.
 
Dagens middag bestod av kikärtsbollar med ugnsbakad blomkål, morot- och granatäppelsallad och tahineyoghurt.  Också supergott! Just mixen för kikärtsbollarna tyckte jag var toppen. Kommer säkert köpa några förpackningar och ha i skafferiet för dagar då det krisar lite.
 
 
Rosta 300 gram blomkål i buketter med olivolja, salt och peppar 175 grader i 30 minuter.
 
Under tiden gör du kikärtsbollarna efter recepten på förpackningen. Blanda i lite rivet citronskal och färsk koriander. Rulla till bollar och stek i olja ca 7 min.
 
Strimla 2 morötter mha potatisskalare. Blanda med granatäppelkärnor,, hackad färsk persilja, saft från en citron, olivolja, salt och peppar.
 
Till såsen blandar du 2 dl yoghurt med 2 msk tahine (sesampasta), 1 tsk örtsalt och 1 tsk spiskummin.  Jag blandade också i 1 tsk honung och ringlade över lite olivolja. 
 
 
Tillaga linsotton enligt receptet på förpackningen. Finhacka rödlöken och stek i smör tills den får färg. Skiva svampen och stek i smör, salta. 
 
Ta av linsotton och blanda i 2 dl riven parmesan.  Lägg i svamp och lök och rör om läyt8. Toppa med hackad persilja och lite extra riven parmesan. 
Vegetariskt, kikärtsbollar, linsotto, risotto, risenta