Hemmagjorda chicken nuggets med ris, frästa grönsaker och sötsur sås

 

Mc Donalds kan slänga sig i väggen, sa min 9-åring när jag serverade mina hemmagjorda nuggets ikväll. Vad kul att de var goda, sa jag. De var inte goda, svarade han. De var superduperbautagoda. Ibland är de helt fantastiska barnen, ha ha.

 
Jag kan i och för sig hålla med honom. Färdiga nuggets är ruggiga tycker jag. Orkar jag inte göra egna så skippar jag helt enkelt att servera dem. Sen är det ju faktiskt inte svårt att göra. Tar visserligen lite tid att panera och steka men det är det värt. 
 
Hade tänkt göra mango/currysås till men killarna tjatade om sötsur sås så det fick bli det istället. Här är ett enkelt recept som funkar bra. Den behöver dock lite salt och är ännu bättre och du pressar i en vitlöksklyfta.
 
https://www.kokaihop.se/recept/enkel-sotsur-sas
 
Nuggets 4 personer
500 gram kycklingfärs
1 ägg
Salt och peppar
 
Mjöl
1 vispat ägg
Ströbröd
 
Blanda ingredienserna till smeten. Gör små bullar och platta till lite. Vänd först i mjöl, doppa i ägg och vänd i ströbröd. Stek i smör.
 
Jag serverade kokt ris och grönsaker till mina nuggets. Lök, paprika och morötteri stavar. Fräs dem i lite olja tillsammans med en hackad vitlöksklyfta. Smaka av med salt och peppar.