Morotsbahjis med ris/linssallad och sval yoghurtdressing


Försöker testa lite nya vegetariska rätter då och då hemma. Tycker det är vettigtatt fundera på hur mycket kött man äter och kanske dra ner lite. Kanske börja med att byta ut en rätt i veckan? Det blir en vinst för både dig och vår miljö. Win win helt enkelt.

Och jag lovar, vego är inte svårt för barnen. De gillar oftast rätterna jag lagar och det är ett bra sätt att få dem att äta mer grönsaker,  utan att det bara blir  "sallad".

Dessa indiska morotsbahjis till exempel,  var poppis, speciellt hos 7-åringen. Han slukade till och med rissalladen utan att notera att det faktiskt var linser i, ha ha. Och den syrliga yoghurtdressingen tog helt slut, vilket gjorde att min lunchlåda blev i torraste laget. Men det bjuder jag på när de gillar min mat.

Receptet är lagom till 2 vuxna+2 barn

4 stora rivna morötter
1,5 dl vetemjöl
1 msk gurkmeja
1 tsk spiskummin
2 krm chilipeppar
1 tsk salt
1/2 tsk malen ingefära
1 msk neutral olja
4 ägg

Vispa ihop mjöl med kryddor, olja och ägg. Blanda i morötterna och klicka ut på bakplåtspappersklädd plåt. Blir ca 12 st. Grädda 15-20 min i 200 grader.

Sallad
Kokt basmatiris för 2 personer
1 tetrapak färdigkokta linser
1/2 skalad gurka i små tärningar
1/2 finhackad rödlök
Saften av en citron
1 msk olivolja
1/2 hackad röd chili
1/2 kruka hackad färsk koriander
Salt och peppar

Blanda ris med avrunna, sköljda  linser. Lägg i resten av ingredienserna och smaka av med salt och peppar. Låt stå och dra några minuter.

Yoghurtdressing
2 dl grekisk yoghurt 10 %
Saften av 1 citron
2 tsk flytande honung
Salt och peppar

Blanda yoghurt med citronsaft och honung. Smaka av med salt och peppar.