Köttfärssoppa med snabba frallor


Hade förberett dagens middag redan i förrgår. Köttfärssoppa med mexikanska smaker. Lite tacos fast i flytande form kan man säga, vilket gör att barnen älskar den här soppan. Extra god blir den med en klick creme fraiche. Till maken och mig gjorde jag en lite roligare variant med hackade jalapenos i.

När jag kom hem upptäckte jag att jag inte hade något bröd hemma så det fick bli till att svänga ihoo några frallor. Dessa hinner man faktiskt göra efter jobbet eftersom de bara ska jäsa en gång. Jättegoda som tillbehör till soppan.

Köttfärssoppa
500 g nörfärs
4 stora potatisar
2 morötter
1 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
1 msk spiskummin
2 tsk torkad oregano
1 tsk rökt paprikapulver
1 krm chiliflakes
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpure
8 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 tsk socker
Salt och peppar
Färsk koriander

Fräs köttfärs, lök och vitlök i olivolja. Lägg i alla kryddor, samt sockret och stek någon minut. Häll sedan på tomaterna, tomatpuren, vattnet och buljongen. Lägg sedan i potatis och morötter i små bitar. Låt sedan puttra i 20-30 minuter. Smaka av med salt och peppar och späd med mer vatten om den blir för tjock. Rör sist ner hackad koriander.

Frallor 8 st
25 gram jäst
4 dl vatten
2 msk olivolja
1,5 tsk salt
8 dl mjöl

Rör ut jästen i vatten. Rör sedan i resten av ingredienserna. Strö lite mjöl på bakbordet och häll ut degen. Den ska vara kladdig. Strl över lite mjöl och skär i 8 bitar. Forma lätt med händerna och lägg på plåt. Strö över lite mjöl och låt jäsa under duk i 40 min. Grädda sedan i 250 grader ca 12 minuter.