Min bästa butter chicken

 
I lördags var det dags för Mello igen. Vi passade på att bjuda över kompisar på middag och jag fixade lite indiskt med kryddor jag köpt med mig från Goa. Som ni kanske redan vet så älskar jag indiskt. Tycker det är toppen när man bjuder hem folk. Man ställer fram alla grytor på bordet och slipper uppläggningar och servering. Gillar det sättet att äta, specillet när man har barn. Alla äter det de vill och man får mer tid att prata med varandra.
 
Jag gjorde 6-åringen absoluta favorit, butter chicken. Butter chicken är bara sååå gott, smakrikt men ändå milt, vilket passar barnen perfekt. Jag gjorde också en mer kryddstark variant till oss vuxna men det receptet kan jag tyvärr inte ge er eftersom jag använde en speciell kryddblandning som bara finns i Indien.
 
Till grytorna serverade jag ris, hembakt naan med vitlök och koriander, raita och hemkokt mango chutney. Har du inte testat att göra egen mango chutney innan så gör det. Sååå mycket godare!
 
Butter chicken 4-6 personer
 
1 kg lårfilé av kyckling
6msk smör
1 hackad gul lök
1 msk hackad ingefära
3 hackade vitlöksklyftor
1 msk spiskummin
1 msk garam masala
1/2 tsk chilipulver
1 pkt passerade tomater
2 msk tomatpuré
2 dl grädde
2 tsk socker
Salt och peppar
Färsk koriander
 
Dela kycklingen i småbitar och fräs i 2 msk smör tills den får färg. Salta. Lägg i 2 msk smör+lök och fräs några minuter. Lägg sedan i ingefära, vitlök, spiskummin, garam masala och socker och låt det fräsa någon minut. Häll sedan på tomaterna, tomatpurén, resten av smöret, grädden och sockret. Låt puttra på svag värme i minst 30 minuter. Gör inget om det kokar längre, blir bara godare. Smaka av med salt och peppar och rör i hackad färsk koriander. Servera med ris, naan, raita och mango chutney.
 
Här är länk till recept på naan:
 
https://receptfavoriter.se/recept/naan-broed-indiska-broed.html
 
 
Mango chutney:
 
1 dl rödvinsvinäger
2 dl socker
1,5 tsk garam masala
1 krm chiliflakes
Lite svartpeppar
1,5 tsk riven ingefära
3 rivna vitlöksklyftor
250 g mango i tärningar (färsk eller fryst)
1/2 tsk senapströn
1/2 tsk salt
Färsk koriander
 
Blanda vinäger och socker i en kastrull och koka upp. Lägg i alla kryddor, förutom koriandern, och låt koka på svag värme ca 20 min. Chutneyn ska bli ganska tjock så koka längre om det behövs. Blanda sen i hackad färsk korainder och servera.
 
Raita:
 
3 dl turkisk yoghurt
1 tsk spiskummin
1/2 tsk torkad mynta
1 tsk flytande honung
Salt och peppar
 
Jag gillar min raita tjock, vilket man inte får på indiska restauranger. Vill du ha den tunnare så späd den med vatten.
 
butter chicken, mango chutney, indiskt, kycklinggryta, kyckling, naanbröd