Fisksoppa med citroncreme fraiche

Har fortfarande inte riktigt kommit in i vardagen än. Jag som älskar att laga mat tycker just nu det är lite jobbigt att komma hem och ställa mig i köket. Är liksom kvar i semestermoodet. 

Antar att de tidiga mornarna denna veckan har tagit ut sin rätt. Har försökt vara på jobbet sju för att kunna gå hem lite tidigare.  Känner att jag gärna vill utnyttja kvällarna lite medan det fortfarande är varmt.

Så idag fick det bli att slänga ihop något av det som fanns hemma. Ett paket torsk och lite lax i frysen, en burk tomater och lite kryddor blev till en smarrig fisksoppa.

Trevlig helg!


4 personer
300 g torskfilé
300 gram lax
1 hackad gul lök
2 hackad vitlöksklyftor 
1/2 hackad chili 
2 skivade morötter
1 burk krossade tomater 
Saften av en citron 
1 tärning fiskbuljong
8 dl vatten
1 tsk socker
Salt och peppar
Blandade örter. Jag använde timjan, oregano, dill, gräslök och dragon.
Olivolja att steka i

Fräs lök, vitlök, morötter och chili i olja. Häll på tomater, vatten, buljong, socker och örter. Låt koka ihop 15-20 min. Pressa i citron och smaka av med salt och peppar. Lägg till sist i fisken i tärningar och låt småputtra några minuter. Servera med grejer fraiche och baguette.

1 burk green fraiche blandas med rivet skal av 1 citron, nymald svartpeppar, salt och lite honung.