Fish taco friday!

Nu är det fredag igen och dags för tacos för stor del av Sveriges barnfamiljer. Idag valde jag att skippa de klassiska köttfärstacosen och servera fish tacos istället.


Betyget från barnen var blandat. 9-åringen gav dem högre betyg än vanliga tacos medan lillkillen gillade fisken, brödet men var ytterst tveksam till salladerna. Dock medgav han att mangosalsan var jättegod, efter ett tag...bara han fick plocka bort tomaterna. Chipotlemajjon ratade han också, ha ha. Men, men, han tog creme fraiche istället så det löste sig.

Just vitkålssalladen med lime och koriander är helt underbar. Jättegod även till andra sorters tacos.

Nu tar jag mitt glas vin och sätter mig i soffan några minuter...innan jag ska baka silviakaka och kärleksmums till morgondagens hockeycup. Klockan kommer stå på kvart i sex så det blir till att lägga sig tidigt ikväll 

Ha en bra kväll!

Vitkålssallad
250 gram fint skivas vitkål. Funkar även bra med savoy
1 tunt skivad liten rödlök
1 riven morot
1 pressad lime
En liten bit hackad chili
En näve hackad färsk koriander
Olivolja
Salt och peppar
1 tsk honung

Blanda ihop alla grönsaker, pressa över lime, ringla över lite olivolja och krydda med chili, salt och peppar. Blanda i honungen och vänd runt allt. Låt stå och dra ca 15 minuter.

Mangosalsa
1 färsk mango i små bitar
1 bit skalad gurka i små bitar
1 avokado i tärningar
1 tomat i tärningar
Lite olivolja
1 pressad lime
Salt och peppar

Blanda allt och låt stå några minuter. I vanliga fall brukar jag ha chili och koriander i men nu hade jag det i vitkålssalladen så jag gjorde salsan lite enklare.

Till majonnäsen tar jag hälften majonnäs, hälften turkisk yoghurt, några droppar liquid smoke, 1 tsk sambal, salt och 1 tsk honung.