Pasta med snabb tomat sås och vitlöksfrästa champinjoner

Det finns några rätter som jag tar till när jag vill laga något enkelt, bland annat det jag lagade idag. Pasta med tomatsås. Det är så enkelt men samtidigt så gott!


Vuxna älskar det och barn älskar det. Man kan också variera vilken pasta man serverar. Här blev det färsk tortellini med tomat och mozzarella fyllning. Det blir lite matigare än vanlig pasta. Idag valde jag också att servera lite vitlöksfrästa champinjoner vid sidan. Helge fick dock en skål med gurka för han tränar fortfarande på champinjoner. Den riivna parmesanen däremot snålades det inte med.


Tomatsås

2 burkar eller kartonger krossade tomater
3 hackade vitlöksklyftor
1 hackad lök
Olivolja 
1 msk kalvfond
En skvätt vin om man vill
2 tsk torkad timjan
2 tsk torkad oregano
2-3 tsk socker
Salt och peppar
Färsk basilika

Riven parmesan

250 gram champinjoner som fräses i smör med 2 pressade vitlöksklyftor, salt och peppar.

Fräs lök och vitlök på svag värme. Häll på tomater, vin, kalvfond, socker och kryddor. Ibland river jag i lite morot och rotselleri också men nu hade jag ingen hemma. Låt puttra i 15 min. Mixa med stavmixer och rör i färsk basilika. Servera med valfri pasta.