Snabba röror med smak från Marocko

Hade många olika idéer för kvällens middag men valet föll på grillad karré med marockanska tillbehör. Jag fullkomligt älskar spiskummin och det finns det gott om i den sortens mat. Hade köpt en jättefin ekologisk hel karre som jag skivade och penslade med lite harissaglaze (1/2 dl olivolja, 1 tsk salt, 1 tsk harissa och 1 tsk honung). Sedan kokade jag bulgur i buljong, rörde i en klick smör och blandade i en näve sultanrussin och ganska mycket hackad bladpersilja. Hade inte mandlarna varit slut så hade jag toppat det hela med lite hackade rostade sådana. Det hade varit pricken över iet.
 
Det finns gott om goda röror i det marockanska köket och muhammara och hummus är två av mina favoriter. Muhammara är dock lite krångligt att göra och inget man svänger ihop på fem minuter. Att grilla paprikan tar lite tid och det är lite pilligt att ta bort skalet. Visst blir det gott men ibland har man inte tid och behöver ta en liten genväg. Köp då grillade paprikafiléer i olja. Funkar utmärkt. Röran blir lite tunnare men den smakar jättegott. Muhammara ska egentligen vara riktigt spicy men man väljer själv hur mycket chili man vill lägga i. Jag brukar göra den lite lagom så att även barnen kan äta. När det gäller hummus tycker jag hemligheten ligger i mycket citronsaft...och koriander! Enligt mitt tycke kan man aldrig få för mycket koriander men jag vet att det är många som har svårt för det och i så fall kan man ersätta den med bladpersilja.
 
Servera rörorna som tillbehör till grillat, helst med något gott bröd att dippa med. Libabröd, lavash eller liknande.
 
Min snabba muhammara:
 
1/2 burk grillad paprika på burk, ca 100 gram. 
1 dl valnötter. Rosta dem i panna eller ugn om du har mer tid. Blir ännu godare
1 vitlöksklyfta
1/2 msk granatäppelsirap
1/2 pressad citron
1/2 hackad chili (ta mer om du vill ha starkare röra)
1 tsl spiskummin
Raps eller olivolja. Du kan ta olja från burken med paprika om du vill
Salt
 
Mixa alltihop utom oljan.  Smaka av med salt och rör i olja efter behov. Beror på hur lös du vill ha röran
 
Hummus:
 
1 förpackning ekologiska kikärtor
1/2 pressad citron
2 vitlöksklyftor
1 msk tahine (sesampasta)
Vatten
Salt
Färsk koriander
 
Mixa allt utom koriandern med lite vatten. Smaka av med salt och rör i mer vatten om röran blir för tjock. Rör i grovhackad koriander. Lägg upp i skål och ringla över olivolja.
 
 
 
 
 
muhammara, hummus, marocko, röror