Två snabba sillar

Nu är det inte långt kvar till jul. Själv älskar jag julen och allt som hör den till. När man.är en person som gillar pyssel, matlagning och bakning såg kanske det inte är så konstigt😀
 
Känner mig ovanligt i fas i år. Julklapparna är inköpta och inslagna, granen är på plats, vörtbrödet är bakat och sillen inlagd. I år ska vi nämligen vara lediga hela familjen dagen innan och bara hitta på nåt kul. INTE ut och trängas i affärerna och INTE sitta på golvet och slå in julklappar halva natten...vilket även brukar sluta med ont i ryggen hela julafton. 
 
Även jag har faktiskt gjort det lite lättare för mig på senare år😉 Väljer numera 5 minuters sillen när jag lägger in. Funkar jättebra tycker jag. I år satsar vi, förutom klassikerna, på chili/lime/koriander sill och bearnaisesås.  Här kommer recepten.
 
Chili/lime/koriander sill
 
1 burk 5 minuters sill
1/2 lime i fjärdedelar 
1/2-1 hackad röd chilli...beroende på hur starkt du vill ha den
1/2 kruka hackad färsk koriander 
1 sats 1-2-3 lag med 5 svartpepparkorn. Görs innan och ställs att svalna.
 
Blanda allt och lägg i burk. Häll på lagen. Klart!
 
Bearnaisessill 
1 burk 5 minuters sill
1 msk smör
2 msk hackad färsk dragon
1 äggula
1 msk äppelcidervinäger 
1 burk creme  fraiche  (34%)
1 tsk honung
1 msk hackad purjolök 
Salt och peppar 
 
Smält smöret och fräs dragonen snabbt. Häll på vinäger och koka upp. Ta av värmen och rör i äggulan. Rör i creme fraiche, honung och purjolök. Smaka av med salt och peppar. Blanda i sillen och lägg i burk.