Fredagsmys

När maken är och roar sig på Way out west passar killarna och jag på att åka ut på landet till mamma och pappa.  Vi handlade med oss lite goa grejer till middagen också. Tacos med tillbehör stod på önskelistan ☺ Min favorit är fläsktacos, eller tortillas,  med guacamole, picklad rödlök (igen😉) och min rökta bönröra. Stekte också lite köttfärs till lillkillen eftersom han hellre äter det. Mitt tips är att strunta i den färdiga kryddmixen och bara slänga i lite vitlök, spiskummin,  chili, oregano,  salt och peppar.  Blir supergott och du slipper tråkiga stabiliseringsmedel 😉
 
 
Rökig bönröra
Olivolja 
1 paket svarta bönor
1 skivad lök
2 hackade vitlöksklyftor 
2 msk barbequesås, rökig 
2 msk vitvinsvinäger 
Salt och peppar 
 
Fräs löken och vitlöken i olivolja.  Häll på bönorna, med spadet.  Häll i barbequesås,  vinäger. Salta och peppra och låt puttra till spadet nästan kokat bort.  Smaka av!
 
Mango och tomatsalsa 
 
1 tärnad mango (funkar även med fryst) 
8- 10 små tomater i olika färger 
Hackad färsk koriander 
1/2 hackad röd chili 
Lite olivolja 
1/2 pressad lime 
Salt och peppar 
 
Blanda allt och låt stå 10 minuter. 
 
När det gäller köttet använder jag karré som jag kryddar med salt och peppar, pressar över lite lime och penslar med lite barbequesås. Grilla och skär i tunna skivor.
 
Se tidigare recept för löken och guacamolen.